سلامتی

سلامتی

سلامتی

سلامتی

ضعیفی چشم

 عوامل ضعیفی چشم در کودکی و بزرگسالی

چشم از حساس‌ترین اعضای بدن انسان است که نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. با شناسایی علائم ضعیفی چشم و درمان به موقع آن می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. برخی از شایع‌ترین علت‌های کم بینایی شامل دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، دیابت، سرطان چشم، و آب سیاه است².

 علائم ضعیف شدن چشم

برای تشخیص به موقع مشکلات چشم و مراجعه به پزشک، باید علائم این عارضه را بشناسیم. در ادامه به بیان نشانه‌های رایج می‌پردازیم²:

- **نزدیک‌بینی**: زمانی رخ می‌دهد که شکل چشم باعث شود تصاویر به جای تمرکز بر روی شبکیه، جلوی شبکیه متمرکز شود. در این حالت، اجسام نزدیک را به وضوح می‌توان دید، اما اجسام دور تار هستند.

- **دوربینی**: زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه به اندازه کافی خمیده نباشد یا کره چشم خیلی کوتاه باشد. در این حالت، نور در پشت شبکیه متمرکز می‌شود و اجسام نزدیک تار به نظر می‌رسند.

- **آستیگمات**: زمانی رخ می‌دهد که قرنیه چشم به صورت نامنظم خمیده باشد و باعث شود تصاویر به صورت کج و کوله دیده شوند.آستیگمات با لیزیک درمان میشود

- **پیرچشم**: زمانی رخ می‌دهد که لنز چشم با سن سخت و کم انعطاف شود و توانایی تغیر شکل خود را برای تنظیم فاصله فکری از دست دهد. در این حالت، خواندن و دیدن اجسام نزدید سخت‌تر می‌شود.

- **تاری دید**: زمانی رخ می‌دهد که تصاویر به صورت کم وضوح و ناشفاف دیده شوند. این می‌تواند ناشی از مشکلات در هر یک از اجزای چشم، مانند قرنیه، شبکیه یا عصب بینایی باشد.

- **دوبینی**: زمانی رخ می‌دهد که فرد از یک شی واحد دو تصویر می‌بیند. این معمولا ناشی از مشکل در ماهیچه‌های بیرونی چشم است که باعث عدم هماهنگی حرکات چشم‌ها می‌شود.

- **سردرد**: زمانی رخ می‌دهد که فشار یا تنش بر روی چشم‌ها باعث درد و ناراحتی در سر شود. این ممکن است ناشی از استفاده زیاد از چشم‌ها، عینک نامناسب، عفونت چشم یا بیماری‌های جدی‌تر باشد.

- **خارپاشنه**: زمانی رخ می‌دهد که پلک چشم به دلایل مختلف التهاب پیدا کند و باعث قرمز شدن، تورم، خارش و درد شود. این ممکن است ناشی از عفونت باکتریایی، ویروسی، قارچی یا حساسیت باشد.

- **خشک شدن چشم**: زمانی رخ می‌دهد که چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نکنند و یا اشک‌های تولید شده کافی نباشند. این باعث خارش، سوزش، حساسیت به نور و تاری دید می‌شود. علل خشک شدن چشم می‌تواند شامل سن، استفاده از دارو، بیماری‌های خودایمنی یا عوامل محیطی باشد.

- **آب سیاه**: زمانی رخ می‌دهد که فشار درون چشم بالاتر از حالت طبیعی شود و باعث صدمات به عصب بینائی و کاهش بینائی شود. علل آب سیاه می‌تواند شامل سن، قرص هورمونی، تاریخ خانوادگی یا بیماری‌های دیگر باشد.



پنج توصیه روانشناسی برای زندگی بهتر

بیشتر مردم می خواهند زندگی شاد و پر جنب و جوشی داشته باشند اما علی رغم این تمایل، افراد کمی این کار را انجام می دهند. در عوض، آن ها زندگی دنیوی را با لحظه شادی واقعی تجربه می کنند. این به این دلیل است که ما تمایل داریم به کارهای روزمره خود بپردازیم و زندگی ساده ای داشته باشیم.

اما لازم نیست اینطور باشد. در این مطلب به ده اقدامی می پردازیم که می توانید برای داشتن زندگی بهتر به کار بگیرید.

۱. بخشش و رها کردن

تقریبا غیرممکن است که یک زندگی واقعا شاد داشته باشید در حالی که مدام از کینه ها مراقبت کنید و خشم ها را نگه دارید.

این یک فرآیند آسان نیست، اما ارزش تلاش برای بخشیدن افرادی که به شما آسیب رسانده اند را دارد.

در واقع انجام این کار کنترل این شرایط را به دستان شما باز می گرداند.

هنگامی که بخشیده شدید، آنگاه آزاد هستید که تصمیم بگیرید آیا برای بهبود روابط خود تلاش خواهید کرد یا آن ها را کاملا رها خواهید کرد.

۲. برای رهایی از عادت های مخرب خود اقدام کنید

لیستی از عادات بد خود تهیه کنید. با این حال، همانطور که لیست خود را تهیه می کنید، خودتان را به کارهای فیزیکی مانند نوشیدن زیاد یا ورزش نکردن کافی محدود نکنید.چیزهایی را در نظر بگیرید که بر سلامت عاطفی و معنوی شما نیز تاثیر می گذارند.سپس برنامه ریزی کنید تا هر عادت بد را از بین ببرید و آن را با یک چیز مثبت جایگزین کنید.

همچنین ممکن است این نقل قول های روانشناسی انگیزشی را دوست داشته باشید که چیزی در مورد خودتان به شما یاد می دهند.

۳. روی روابط خود کار کنید

اگر ارتباط نزدیک و معناداری با افرادی که دوستشان دارید نداشته باشید، هیچ چیز دیگری مهم نیست.

مقاله مرتبط: آیا به درمانگر نیاز دارید این ۵ علامت به بله اشاره دارند.

متاسفانه بسیاری از افراد نمی دانند که ایجاد و حفظ روابط واقعا نزدیک و سالم عاطفی چقدر زمان می برد.

این به معنای اولویت بندی صرف زمان با هم، یادگیری گوش دادن و تعهد به کار کردن در مشکلات است.روانشناسی

۴. یک لیست بوک مارک ایجاد کنید و کار روی آن را شروع کنید

حتی اگر تا به حال فیلم را ندیده باشید، احتمالا می دانید که یک لیست از کارهایی است که می خواهید قبل از مرگ انجام دهید.

خب، در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

تو داری می میری.

ممکن است ۷۰ سال دیگر باقی مانده باشد.

ممکن است کم تر از یک سال داشته باشید

هیچ راهی برای دانستن وجود ندارد.

پس لیست خود را تهیه کنید و همین حالا شروع به کار روی آن کنید.

۵. بیشتر شکایت کنید

مشکل شکایت این است که فقط منفی نگری بیشتری ایجاد می کند.

تصمیم بگیرید که از چیزهایی که نمی توانید اصلاح کنید شکایت نکنید و روی تغییر چیزهایی که می توانید بدون شکایت تمرکز کنید.