سلامتی

سلامتی

سلامتی

سلامتی

اسهال و راه های درمانی آن

اسهال یک مشکل گوارشی است که باعث می‌شود مدفوع شما شل و آبکی شده و بیش از حد معمول دفع شود. اسهال ممکن است علائمی مانند درد شکم، نفخ، تب، تهوع و استفراغ را همراه داشته باشد. اسهال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی، حساسیت یا عدم تحمل به برخی غذاها یا داروها، بیماری‌های روده‌ای، استرس و غیره. اسهال را می‌توان بر اساس مدت زمان و شدت آن به دو نوع حاد و مزمن تقسیم کرد.

- اسهال حاد: نوعی اسهال است که کمتر از چهار هفته طول می‌کشد و معمولاً به دلیل عفونت‌های گوارشی اتفاق می‌افتد. این نوع اسهال معمولاً خودبخود بهبود می‌یابد یا با درمان عامل عفونی قابل کنترل است.

- اسهال مزمن: نوعی اسهال است که بیش از چهار هفته ادامه دارد و معمولاً به دلیل بیماری‌های روده‌ای، سوء جذب، تغذیۀ نامناسب یا داروهای خاص اتفاق می‌افتد. این نوع اسهال نیاز به بررسی پزشکی و درمان مناسب دارد.


https://salemziba.com/liver-kidney-stomach/intestinal-bleeding-home-remedies/

برای درمان اسهال، بستگی به علت و شدت آن دارد. برخی از روش‌های کلّی درمان اسهال عبارتند از:

- آب و الکترولیت: در زمان اسهال، بدن شما آب و الکترولیت (مواد معدنی) زیادی را از دست می‌دهد که باعث کم آبی و ضعف می‌شود. برای جبران این تلفات، شما باید آب فراوان بنوشید و همچنین از نوشیدنی های حاوی الکترولیت (مثل آب نارنج، آب لیمو، آب جوانۀ گندم) استفادۀ کنید. شما همچنین می توانید از پودر های تجاری الکترولیت (ORS) کاربردی کنید که در داروخانە ها قابل تهیە است.

- غذای سبک: در زمان اسهال، شما باید به سیستم گوارش خود استراحت دادە و از خوردن غذا های سنگین، چرب، تند، الکلی یا قندی پرهیز کنید. شما باید به تدریج غذای سبک و قابل هضم را به رژیم خود بیافزائید. برخى از خوراکى هائى کە مناسب در زمان اسەال هستند عبارتند از: سوپ، پختە هائى با گوشت سفید (جوجە یا مرغ) یا پورە ی سادە، برنج پختە ی سادە یا پورە ی برنج، پورە ی سیب یا موز، نان سادە یا خشک شده (گروت) و ژلاتین.

- پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها باکترى هائى هستند کە در رودە هائى سالم وجود دارند و به تعادل فلور رودە کمک مى کنند. پروبیوتیک ها مى توانند در کاهش شیرابى و دردهائى ناشى از عفونت رودە کارآمدی باشند. شما مى توانید پروبیوتیک هائى را کە به صورت قطرە ی قابل خوردن یا قطعات جامدی قابل فروش هستند در داروخانە هائى تجارى کرده یافت کنید.

 https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%84